ریاض، حوثی‌ها را به اخوانی‌‌ها ترجیح داد

منابع مطلع یمنی تاکید کردند که رهبران عربستان تقاضای قبیله الاحمر برای دخالت و رویارویی با حمله الحوثی ها را رد کرده و بر این اعتقادند که همۀ توان آنها باید صرف مقابله با اخوان المسلمین شود.

منابع مطلع یمنی تاکید کردند که رهبران عربستان تقاضای قبیله الاحمر برای دخالت و رویارویی با حمله الحوثی ها که در ابتدای ماه جاری به مناطق قبیله ای سنتی آنها حمله کرده و پایگاه های آنها را به تصرف خود در آورده بودند را رد کرده اند و به آنها گفته اند که به جای مبارزه با الحوثی ها اولویت خود را مبارزه با اخوان المسلمین قرار دهند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، در ابتدای ماه جاری میلادی نیروهای الحوثی موفق شده بودند در جنگ با قبیله الاحمر که یکی از قبیله های قدیمی و قدرتمند یمن است و در گذشته از حکومت علی عبدالله صالح حمایت می کردند را شکست داده و ضمن تصرف پایگاه های آنها رهبرانشان را نیز به اسارت خود در آورند. آنها همچنین توانسته بودند پایگاه های تاریخی رهبر این قبیله، شیخ عبدالله الاحمر در منطقه عمران در شمال یمن را نیز به کنترل خود در آورند که شکستی سنگین برای حکومت فعلی و جریان های وابسته به علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق به حساب می آید.

منابع آگاه می گویند که واکنش عربستان به تقاضای قبیله الاحمر تند و قاطع بوده است. ریاض از رهبران الاحمر خواسته است قبل از آن که چشم انتظار کمکی از سوی عربستان باشند جنگ با اخوان را در دستور کار خود قرار دهند.

عربستان در حالی این مواضع را بیان می کند که پیش از این تدابیر ویژه ای را برای مبارزه با اخوان المسلمین در داخل و خارج از عربستان اتخاذ کرده و حتی در بعد دیپلماسی نیز به رویارویی با قطر که از این جریان حمایت می کند و دوحه را به مقری برای اخوانی ها تبدیل کرده، برخواسته است.  

به گفته این منابع ریاض از قبیله الاحمر دل خوشی ندارد و معتقد است که برادر اغنی، یکی از فرزندان شیخ عبدالله الاحمر بر سر سرنوشت یمن قمار کرد و با قبایل حاشد که روابط نزدیکی با اخوان المسلمین و قطر دارند هم پیمان شد در حالی که قبل از آن عربستان دائما به او هشدار می داد که بازیچه بازی های پشت پرده آنها نشود.

شیخ صادق الاحمر که رهبری نظری قبلیه حاشد را از لحاظ نظری به ارث برده تلاش کرده بود به جای پدرش با رهبران عربستان رابطه برقرار کند اما ریاض تقاضای او را قاطعانه رد کرد.

تا کنون نیروهای شیعی الحوثی علاوه بر مناطق تحت کنترل قبایل حاشد و الاحمر و هم پیمانان قبیله ای و سیاسی آنها از جمله گروه اصلاح توانسته اند برای بسیاری از پایگاه اخوان المسلمین و مجموعه های سلفی نیز مسلط شوند.

به اعتقاد کارشناسان سقوط منطقه عمران به دست نیروهای الحوثی به معنای پایان رهبری تاریخی و سنتی خاندان الاحمر و همپیمان آن یعنی قبیله حاشد است که پشتیبان اصلی علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق یمن محسوب می شدند.

پیش از این برخی منابع عربستانی گفته بودند که یکی از دلایل خشم عربستان از قطر به نقش این کشور در یمن باز می گردد و معتقد است که دوحه از جریان های تندرو به ویژه اخوانی ها و گروه هایی تندروی نزدیک به القاعده حمایت می کند.

عربستان همچنین فشارهای بسیاری به عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری موقت یمن برای کاهش میزان حضور نمایندگان اخوان به سود جریان های جنوبی و الحوثی ها و اتحاد الرشاد سلفی و گروه های جوان انقلابی در دولتش بمی کرد و در همین رابطه از او می خواست که گفت و گوهای ملی را نیز در همین چارچوب پیگیری کند.

52262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    18 1
    جهان بر ضد تروریسم متحد شود